BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 grudnia 2024 r.

W miesiącu grudniu będziemy realizować następujące tematy :

  1. Co cieszy Mikołaja ?
  2. Jakie sporty uprawia Pani Zima?
  3. O czym w Święta każdy z nas pamięta?
  4. Który żywioł jest najważniejszy?

 

Temat Kompleksowy : Co cieszy Mikołaja?

Treści programowe:

  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
  • poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • próby samodzielnego czytania;
  • poznajemy literę: e, E
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozpoznawanie liter pisanych.
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • poznajemy liczbę 7
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniatur

Temat  Kompleksowy: Jakie sporty uprawia Pani Zima?

Treści programowe:

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
  • sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.
  • godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
  • określanie swoich zainteresowań;
  • werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
  • poznajemy literę:  s, S
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;

 

Temat  Kompleksowy: O czym w Święta każdy z nas pamięta ?

Treści programowe:

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej;
  • wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
  • podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
  • poznajemy literę: b, B
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

 

Temat Kompleksowy: Który żywioł jest najważniejszy?

Treści programowe:

  • jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia, wody, ziemi i powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
  • sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czynny udział w dekorowaniu sali;
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.
  • określanie swoich zainteresowań;
  • wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa;
  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.
  • poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
  • poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca;
  • uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka
  • tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci;
  • poznanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperymenty;
  • poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi;
  • poznanie sposobów dbania o środowisko: np.oczyszczanie wody;
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?;