W miesiącu grudniu będziemy realizować następujące tematy :
- Co cieszy Mikołaja ?
- Jakie sporty uprawia Pani Zima?
- O czym w Święta każdy z nas pamięta?
- Który żywioł jest najważniejszy?
Temat Kompleksowy : Co cieszy Mikołaja?
Treści programowe:
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- poznajemy literę: e, E
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozpoznawanie liter pisanych.
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- poznajemy liczbę 7
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniatur
Temat Kompleksowy: Jakie sporty uprawia Pani Zima?
Treści programowe:
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.
- godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
- określanie swoich zainteresowań;
- werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji
- poznajemy literę: s, S
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
Temat Kompleksowy: O czym w Święta każdy z nas pamięta ?
Treści programowe:
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej;
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
- podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
- poznajemy literę: b, B
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Temat Kompleksowy: Który żywioł jest najważniejszy?
Treści programowe:
- jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia, wody, ziemi i powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czynny udział w dekorowaniu sali;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.
- określanie swoich zainteresowań;
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa;
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
- poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
- poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca;
- uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka
- tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci;
- poznanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperymenty;
- poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi;
- poznanie sposobów dbania o środowisko: np.oczyszczanie wody;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?;


