BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 2 października 2024 r.

W miesiącu październiku  będziemy   realizować następujące tematy :

1.Jak jesienią dbać o zdrowie?

2.Kto może być nauczycielem?

3.W co się bawi z nami jesienny wiatr?

4.Jaki plan na jesień mają zwierzęta?

 

 Temat : Jak jesienią dbać o zdrowie?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • dbanie o higienę
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji (np. mycie rąk po skorzystaniu z toalety, korzystnie z chusteczek higienicznych w razie potrzeby);
  • spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie wody, kompotów, soków, (ograniczenie napojów gazowanych);

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Aktywność poznawcza:

  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek ;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu;
  • obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.

 

Temat: Kto może być nauczycielem?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zdejmowanie ubrań, butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu w szatni;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem, nożem
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie koordynacji ruchowej;
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych;
  • przebywanie na świeżym powietrzu ;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
  • poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć;
  • przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
  • określanie tego, co dziecko lubi robić;
  • odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
  • poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozpoznawanie sztucznie otrzymywanych dźwięków, np. poprzez pocieranie, gniecenie różnych rodzajów papieru lub stukanie przedmiotami;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:

  • wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
  • nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych);
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;

 

Temat : W co się z nami bawi jesienny wiatr?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • pełnienie dyżurów;
  • uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
  • bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
  • dbanie o higienę
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych;
  • przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
  •  wykonywanie prac plastycznych;
  • odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
  • identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby.

Językowa aktywność dziecka:

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach;
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
  • nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;

 

Temat: Jaki plan na jesień mają zwierzęta?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem,nożem
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
  • nabywanie sprawności manualnej

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • rozumienie sposobów przystosowania zwierząt i roślin do środowiska, w których występują;
  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • spacerowanie w pobliżu przedszkola.

Językowa aktywność dziecka:

  • różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich;
  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
  • śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
  • rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z plasteliny

Aktywność poznawcza:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych np. padającego deszczu;
  • obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie;
  • pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają).