BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 2 stycznia 2025 r.

W miesiącu styczniu będziemy realizować następujące tematy kompleksowe:

  1. Czy można cofnąć czas?
  2. Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
  3. Dzień Babci i Dziadka?
  4. Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?

 

Temat kompleksowy: Czy można cofnąć czas?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
  • określanie swoich zainteresowań;
  • wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
  • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata;

Językowa aktywność dziecka

  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • czytanie całościowe wyrazów, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów ;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
  • nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
  • odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
  • wskazywanie pełnych godzin na zegarze;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
  • wymienianie nazw miesięcy należących do wiosny;
  • wymienianie nazw miesięcy należących do lata;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze; rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania

 

Temat kompleksowy: Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
  • wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • otaczanie troską roślin i zwierząt;
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
  • czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • określanie swoich zainteresowań;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i obecnie;
  • zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie;
  • poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji;
  • wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów;
  • nazywanie najważniejszych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski;

Językowa aktywność dziecka

  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian – żaba – jezioro…;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej;
  • układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
  • wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
  • poznanie sposobów dbania o środowisko;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

 

Temat kompleksowy: Dzień Babci i Dziadka

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Artystyczna aktywność dziecka

  • improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • uświadomienie problemu osób niepełnosprawnych fizycznie, np. utrudnionego sposobu poruszania się;
  • dostrzeganie różnic w funkcjonowaniu dzieci, dorosłych i starszych osób;
  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym;
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
  • dostrzeganie w swoim otoczeniu osób chorych i cierpiących, rozumienie ich potrzeb

Społeczna aktywność dziecka

  • stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii;
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
  • czynny udział w dekorowaniu sali.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy lub mama taty;
  • próby tworzenia drzewa genealogicznego (trzypokoleniowego) swojej rodziny
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • próby samodzielnego czytania;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
  • układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru;
  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

 

Temat kompleksowy: Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka

  • określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
  • nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka

  • zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
  • uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
  • poznawanie skutków niezapobiegania chorobom;
  • wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia;
  • przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
  • rozumienie znaczenia higieny osobistej;
  • wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
  • szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
  • czynny udział w dekorowaniu sali;
  • podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
  • inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
  • unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
  • ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
  • współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach;
  • pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
  • prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka

  • porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
  • uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw;
  • poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej;
  • akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów;
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;

Językowa aktywność dziecka

  • sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
  • samodzielne układanie opowiadań;
  • posługiwanie się poprawną mową;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
  • rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
  • rozpoznawanie liter pisanych.

Poznawcza aktywność dziecka

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • określanie odległości położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń, np.: daleko, dalej, najdalej;
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
  • posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
  • dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
  • zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.