W miesiącu styczniu będziemy realizować następujące tematy kompleksowe:
- Czy można cofnąć czas?
- Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
- Dzień Babci i Dziadka?
- Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
Temat kompleksowy: Czy można cofnąć czas?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
- określanie swoich zainteresowań;
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata;
Językowa aktywność dziecka
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń
- posługiwanie się poprawną mową;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- czytanie całościowe wyrazów, rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów ;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Poznawcza aktywność dziecka
- wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
- nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
- wskazywanie pełnych godzin na zegarze;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
- wymienianie nazw miesięcy należących do wiosny;
- wymienianie nazw miesięcy należących do lata;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze; rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania
Temat kompleksowy: Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- otaczanie troską roślin i zwierząt;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- określanie swoich zainteresowań;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i obecnie;
- zwracanie uwagi na materiały, jakie wykorzystywano w budownictwie dawniej, a jakie wykorzystuje się obecnie;
- poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji;
- wskazywanie Polski na mapie Europy, nazywanie jej sąsiadów;
- nazywanie najważniejszych rzek – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski;
Językowa aktywność dziecka
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Poznawcza aktywność dziecka
- tworzenie ciągów słów na zasadzie skojarzeń, np.: wiosna – ptaki – bocian – żaba – jezioro…;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- rozwiązywanie zadań tekstowych na temat znanych dzieciom sytuacji; stosowanie metody symulacyjnej;
- układanie działań do podanych zadań; głośne ich odczytywanie;
- wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
- poznanie sposobów dbania o środowisko;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Temat kompleksowy: Dzień Babci i Dziadka
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Artystyczna aktywność dziecka
- improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
- wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- uświadomienie problemu osób niepełnosprawnych fizycznie, np. utrudnionego sposobu poruszania się;
- dostrzeganie różnic w funkcjonowaniu dzieci, dorosłych i starszych osób;
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- uczestniczenie w zabawach i grach ruchowych przekraczających możliwości dzieci w wieku przedszkolnym;
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
- dostrzeganie w swoim otoczeniu osób chorych i cierpiących, rozumienie ich potrzeb
Społeczna aktywność dziecka
- stosowanie technik i metod pozwalających przezwyciężać negatywne emocje powstałe w wyniku przeżytych porażek i sytuacji stresowych, np. technik relaksacyjnych, muzykoterapii;
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- czynny udział w dekorowaniu sali.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- podawanie powiązań między członkami rodziny, np.: babcia to mama mamy lub mama taty;
- próby tworzenia drzewa genealogicznego (trzypokoleniowego) swojej rodziny
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- próby samodzielnego czytania;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru;
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.
Temat kompleksowy: Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka
- określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
- poznawanie skutków niezapobiegania chorobom;
- wymienianie i określanie elementów składających się na zdrowy tryb życia;
- przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
- rozumienie znaczenia higieny osobistej;
- wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
- szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
- czynny udział w dekorowaniu sali;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
- inicjowanie zabaw sprzyjających integracji grupy;
- unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
- ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
- współuczestniczenie w tworzeniu grup dzieci o określonych zainteresowaniach;
- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
- prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
- porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
- uczestniczenie w wybranych formach aktywności z elementami kultury różnych narodów, np. śpiew, taniec, przygotowywanie potraw;
- poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej;
- akceptowanie odrębności ludzi różnych narodów;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
Językowa aktywność dziecka
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- samodzielne układanie opowiadań;
- posługiwanie się poprawną mową;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
- rozpoznawanie liter pisanych.
Poznawcza aktywność dziecka
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- określanie odległości położenia przedmiotów w przestrzeni, stosowanie określeń, np.: daleko, dalej, najdalej;
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
- zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
- rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.


