BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 19 listopada 2021 r.

Witamy wszystkie Obłoczki i Rodziców.

Dzisiaj proponuję następujące zadania i zabawy:

1. „Na dzień dobry” (na melodię „Mucha w mucholocie”)

Iwona Jabłońska-Gabrysiak

Ręce w górę i na boki,                       Dzieci unoszą ręce w górę i rozkładają na boki.

klaśnij, tupnij, zrób podskoki.            Klaszczą, tupią, podskakują.

Na dzień dobry powiedz nam:          Machają rękoma uniesionymi do góry.

„Dobry humor dzisiaj mam!”.          Stoją, mają dłonie przy ustach, kiwają głową w dół i do góry.

Kroki 2 do przodu dam,                   Wykonują 2 kroki do przodu.

tak ukłonię w pas się wam!         Wykonują skłon w przód z wymachem jednej ręki od dołu do góry (ukłon).

Zrobię kroki jeszcze 3                    Robią 3 kroki do przodu.

i uściśnij rękę mi!                           Podają sobie dłonie – witają się.

2. Zestaw ćwiczeń porannych:

– „Fotografowanie” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na sygnał i hasło: Fotografia! – zatrzymują się, stają na jednej nodze, przyjmują pozę do zdjęcia i nie poruszają się.

– „Żeglowanie” – zabawa z elementem równowagi. Rozkładamy koc-łódź. Dzieci poruszają się po sali, omijając koc. Na hasło: Hej, żeglarzu! – wchodzą na koc, idą po jej brzegu stopa za stopą – żeglarz musi uważać, żeby nie wypaść za burtę.

– „Deszczyk i ulewa” – zabawa z elementem skoku. Rozkładamy chustę animacyjną/ koc oraz gazety. Przedszkolaki biegają w różnych kierunkach, omijając chustę i gazety. Na hasło: Ulewa! –dzieci zatrzymują się, dochodzą do chusty i unoszą ją wysoko we wspięciu na palcach. Na hasłoDeszcz! – przeskakują przez gazety.

– „Podróżowanie” – zabawa z elementem czworakowania. Przedszkolaki otrzymują gazetę-namiot i kładą ją w dowolnym miejscu. Chodzą swobodnie po sali, na czworakach. Na hasło: Do namiotu! – wracają na swoją gazetę-namiot i nakrywają się nią.

– „Malowanie” – ćwiczenie relaksacyjne. Dzieci trzymają gazetę w dłoniach przed sobą, na hasło: Raz! – unoszą gazetę do góry i wspinają się na palce, robią wdech; na hasło: Dwa! – opuszczają gazetę i stają na całych stopach, robią wydech.

3.„Warcaby, domino na niepogodę i nudę…” – prowadzenie gier stolikowych i planszowych.

Rodzic przygotowuje na stolikach gry stolikowe i planszowe według uznania i potrzeb. Objaśnia i przypomina zasady gier, omawia, jak się czuje osoba, która wygrała, i jak taka, która przegrała grę, jak można pocieszyć taką osobę i zmotywować do dalszego udziału w zabawie.  

4.„Jesienne obrazy” – zabawy plastyczno-techniczne.

Dzieci tworzą jesienne obrazy dowolną techniką – rysowanie węglem na białej kartce, kolorową kredą na kawałkach papieru ściernego, maluje klejem i posypuje kolorowym piaskiem ślady kleju, łączy kamienie i tworzy kamienne ludziki (tu jest potrzebny szczególny nadzór Rodzica).

5.„Jesienne malowanie” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci swobodnie poruszają się po sali, na hasło: Słońce!– przedszkolaki dobierają się w pary, jedna osoba staje za drugą. Dziecko stojące z tyłu wykonuje palcami rysunek na plecach dziecka stojącego przed nim. Na hasło: Deszcz! – każdy przedszkolak naśladuje rysowanie na dywanie raz jedną, raz drugą stopą.

6.„Poszukiwacze złota” – zabawa badawcza.

Rodzic prezentuje przedmiot wykonany ze złota lub jego imitacji. Dzieci oglądają go, określają jego cechy, odpowiadają na pytania, co to jest złoto, skąd je wziąć, dlaczego można je znaleźć w rzekach. Rodzic zapisuje na karcie odpowiedzi przedszkolaków. Następnie dziecko ma za zadanie wydobyć za pomocą sitek jak najwięcej złota (kamyków pokrytych złotym sprayem i wysuszonych) z pojemnika, w którym znajduje się woda wymieszana z piaskiem.

7.„Hobbyści” – rymowanki.

Rodzic czyta rymowanki Urszuli Kamińskiej o zainteresowaniach, a dzieci podają, o jakie zainteresowania chodzi. Następnie naśladują ruchem, gestem, dźwiękiem charakterystyczne czynności.

Uprawianie ogródka

Lubię w ogródku robić porządki,

pielić, skopywać, podlewać grządki.

Patrzeć, jak pięknie rosną warzywa,

a na rabatkach kwiatków przybywa.

Uprawianie sportu

Biegam, skaczę, nawet pływam,

na boisku mecze grywam.

Narty, łyżwy, rower lubię

i trenuję judo w klubie!

Nurkowanie

Płetwy, maska, w ustach rurka

i pod wodę daję nurka!

Świat ciekawy jest tam taki:

rybki, muszle, stare wraki!

Malowanie

Bloki, farby, pędzle długie.

To jest właśnie to, co lubię!

Kwiaty, pejzaż, kota, psa

namaluję wam raz-dwa.

 

Fotografowanie

Gdy na spacer idę sobie,

bardzo chętnie zdjęcia robię.

Pstrykam zimą, pstrykam latem.

Kiedyś będę fotografem!

Podróżowanie

Ja uwielbiam te wyprawy

w świat daleki i ciekawy.

Chcę poznawać inne kraje.

Wnet znów w podróż się udaję!

Wędkowanie

Gdy jest wiosna albo lato,

lubię pójść na rybki z tatą.

Z wędką w ręku patrzeć w dal,

śledzić spławik pośród fal.

Czytanie książek

Lubię książki, mam ich wiele.

Są jak moi przyjaciele.

Uczą, bawią, pocieszają

i w świat przygód zapraszają!

8.„Kałuże i chmury” – zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku.

Rodzic rozkłada chustę -chmurę i poduszki-kałuże. Przedszkolaki swobodnie biegają po sali, omijając chustę i poduszki. Na sygnał: Chmura! – zatrzymują się i wchodzą na chustę, na hasło: Kałuże! – przeskakują przez poduszki.

9.„Gdy za oknem słota” – słuchanie muzyki relaksacyjnej.

Rodzic proponuje dzieci o wypowiedzi na temat: Co robić, gdy za oknem ciągle pada deszcz i wieje wiatr? Przedszkolaki dzielą się swoimi przeżyciami, doświadczeniami. Rodzic proponuje słuchanie muzyki relaksacyjnej oraz rysowanie kredkami podczas słuchania muzyki, malowanie farbami akwarelowymi lub relaks na kocach, oglądanie książek, albumów z krajobrazami, najlepiej jesiennymi.

https://www.youtube.com/watch?v=Eh_dH40FRhc

https://www.youtube.com/watch?v=MR9XZQG7F-4&ab_channel=okoskorpiona

10.„Opiekujemy się pieskiem” – zabawy dydaktyczne.

– „Rozmowa” na temat tego, jak należy opiekować się psem. Swobodne wypowiedzi dzieci.

Czyścimy pieska” – zabawa tematyczna. Dziecko dostaje pluszowego psa, miskę, ręcznik, szczotkę i pokazuje pozostałym, jak należy pielęgnować zwierzę. Rodzic kontroluje i podpowiada, co należy zrobić najpierw (najpierw trzeba psa wykąpać, później wytrzeć i wyczesać), w jaki sposób i dlaczego (np. psy czesze się z włosem, a nie pod włos).

Szykujemy spanie dla pieska” – zabawa tematyczna. Dzieci szykują dla pluszowego psa kącik do spania i odpoczynku, ścielą koszyk dla zwierzątka lub organizują mu jakieś inne posłanie.

– „Idziemy z psem na spacer” – zabawa tematyczna. Najpierw, w ramach pokazu, z zabawkowym psem na spacer wychodzi Rodzic (należy zaznaczyć, że pies powinien być na smyczy i mieć kaganiec). Tłumaczymy, że głównym celem takich spacerów z pupilem jest wybieganie się zwierzaka oraz załatwienie przez niego potrzeb fizjologicznych. Jest to moment, aby dzieci nauczyły się sprzątać po swoim psie – Rodzic pokazuje, jak należy się zachować, gdy pies załatwi się na trawniku czy chodniku. Tu posłuży mu zgnieciona w kulkę żółta lub brązowa kartka, foliowa torebka oraz kosz na śmieci, który na czas zabawy zostanie przekształcony w kosz na zwierzęce odchody (naklejamy na nim ilustrację przedstawiającą psa). Po prezentacji dzieci ćwiczą wspólne spacery z pluszowym psem.

11.„Pies i właściciel” – zabawa ruchowa w parach.

Dziecko jest psem, a np. Rodzic właścicielem psa. (Następnie zamieniamy się rolami: dziecko jest właścicielem, a rodzic pieskiem).  Zadania do wykonania dla właściciela i jego psa:

Właściciel kąpie, myje psa (za gąbkę może posłużyć woreczek do gimnastyki), a następnie wyciera go ręcznikiem (wystarczy np. mała szmatka).

Właściciel głaszcze i czesze psa (rodzic-właściciel głaszcze dłonią dziecko-psa i delikatnie drapie je paznokciami – czesze psa).

Właściciel rzuca pieskowi piłeczkę, krzyczy „Aport!”, a pies przynosi piłkę właścicielowi.

12.„Pies” – praca plastyczna.

Dziecko smaruje klejem czarne koło origami i nakleja je na środku kolorowego kartonu (to jest głowa psa), nakleja na nie oczy. Następnie smaruje klejem krawędzie jednorazowego kubka plastikowego i nakleja go na czarne koło poniżej oczu (to jest pysk psa). Do kubka przykleja kasztan i czerwony papierowy język. Na koniec macza dłonie w brązowej farbie i odbija je obok głowy psa, tworząc uszy zwierzaka.

13.„Buda dla mojego psa” budowanie z klocków budy dla pieska.

Życzę miłego weekendu i do zobaczenia w poniedziałek w przedszkolu 😀

Pozdrawiam serdecznie 🙂

Pani Magda