BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 października 2022 r.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

Grupa „Obłoczki” – 5 i 6 – latki

 

Krąg tematyczny – Zapachy i smaki jesieni

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • rozwijanie motoryki dużej poprzez zabawy ruchowe, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia poranne i gimnastyczne
  • rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych oraz ćwiczeń graficznych
  • doskonalenie umiejętności dbania o higienę zmysłów

OBSZAR EMOCJONALNY

  • kształtowanie umiejętności wyrażania i nazywania swoich emocji
  • kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
  • uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań
  • dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako źródła satysfakcji estetycznej

OBSZAR SPOŁECZNY

  • przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i w kontaktach z dorosłymi
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy
  • stosowanie zwrotów grzecznościowych
  • formowanie poczucia przynależności do rodziny
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania wartości związanych z oszczędnością i rozsądnym planowaniem wydatków
  • wzmacnianie więzi z grupą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
  • doskonalenie umiejętności współpracy w zespole

OBSZAR POZNAWCZY

  • dostrzeganie znaczenia zmysłów w poznawaniu świata
  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej
  • wzbogacenie słownictwa służącego opisywaniu wrażeń zmysłowych
  • wykonywanie własnych eksperymentów językowych
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „m” „M”
  • kształtowanie pojęcia liczby dwa, poznanie cyfry 2
  • rozpoznawanie modeli monet 1- i 2-złotowych
  • kształtowanie rozumienia funkcji pieniądza w gospodarstwie domowym
  • rozwijanie umiejętności przekładania jednych prawidłowości rytmicznych na inne
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania i stosowania różnych kryteriów klasyfikacyjnych
  • rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów oraz wyodrębniania podzbiorów zbioru
  • wzbogacanie wiedzy o warzywach i owocach oraz uświadomienie ich wartości odżywczych

 

Krąg tematyczny – Sztuka bycia razem

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych
  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała
  • kształtowanie prawidłowych chwytów dłoni
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku

OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
  • kształtowanie umiejętności szanowania emocji swoich oraz innych osób
  • kształtowanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją podczas przegranej
  • uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego
  • kształtowanie zdolności empatii

OBSZAR SPOŁECZNY

  • umacnianie więzi między dziećmi w grupie
  • doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych
  • wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej
  • wdrażanie do samooceny oraz oceny zachowań i postaw innych
  • wprowadzenie w świat wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych

OBSZAR POZNAWCZY

  • rozwijanie wrażliwości zmysłowej
  • wdrażanie do racjonalnego korzystania z mediów (telewizja, komputer), w sposób korzystny dla zdrowia i relacji międzyludzkich
  • rozwijanie zainteresowań książką, czytelnictwem
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „e”, „E”
  • doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów
  • kształtowanie pojęcia liczby „trzy”, poznanie cyfry 3
  • stosowanie zapisów cyfrowych liczb 1–3
  • doskonalenie umiejętności porównywania liczności zbiorów poprzez szacowanie na „oko”, łączenie w pary i przeliczanie
  • rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej

 

Krąg tematyczny – O czym szumią drzewa?

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • kształtowanie zwinności, zręczności i szybkości
  • kształtowanie umiejętności spontanicznego poruszania się w rytm muzyki
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania prac konstrukcyjnych, plastycznych, manipulacyjnych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozwijanie umiejętności mówienia o swoich odczuciach
  • kształtowanie postawy proekologicznej
  • uwrażliwianie na piękno i różnorodność krajobrazu leśnego

OBSZAR SPOŁECZNY

  • rozwijanie samodzielności oraz budowanie poczucia sprawstwa w przygotowaniu materiałów do zajęć
  • wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania zadań
  • wdrażanie do podjęcia współpracy oraz zdrowej rywalizacji w parach i w zespołach

OBSZAR POZNAWCZY

  • rozwijanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „l” „L”
  • rozwijanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej i głoskowej
  • doskonalenie umiejętności liczenia na konkretach
  • doskonalenie umiejętności dokonywania pomiarów
  • rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z wykorzystaniem różnych materiałów
  • kształtowanie umiejętności układania rytmów
  • zapoznanie z kolejnością pór roku, miesięcy i dni
  • rozwijanie słuchu i wyobraźni muzycznej poprzez eksperymenty z dźwiękiem, wyrażanie zjawisk pozamuzycznych – odgłosy lasu
  • zapoznanie z wybranymi gatunkami drzew oraz ptaków
  • doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami oraz przeżyciami
  • wdrażanie do samodzielnej aktywności poznawczej: albumy, książki przyrodnicze itp.

 

Krąg tematyczny – Jesienne strategie zwierząt

Cele ogólne

OBSZAR FIZYCZNY

  • rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie czynności precyzyjnych, takich jak wiązanie sznurka (wstążki), rozłupywanie orzechów
  • rozwijanie motoryki dużej poprzez zabawy ruchowe, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia poranne i gimnastyczne
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania prac konstrukcyjnych, plastycznych, manipulacyjnych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • nabywanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji
  • nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne osób z najbliższego otoczenia
  • rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt
  • uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego

OBSZAR SPOŁECZNY

  • doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych
  • respektowanie zasad i norm obowiązujących w grupie
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania

OBSZAR POZNAWCZY

  • kształtowanie umiejętności odzwierciedlania opowieści ruchem
  • poszerzanie słownika o pojęcia związane ze środowiskiem leśnym
  • doskonalenie analizy i syntezy prostych fonetycznie słów
  • wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „i” „I”
  • budowanie umiejętności logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek i rebusów
  • rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
  • doskonalenie umiejętności piśmienniczych poprzez zabawy grafomotoryczne i kreślarskie (rysowanie po śladzie oraz kreślenie liter)
  • rozwijanie ekspresji twórczej poprzez czynności konstrukcyjne oraz zabawy i prace techniczno-plastyczne
  • rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów z uwagi na określą cechę
  • rozwijanie umiejętności porównywania długości „na oko” przez przykładanie, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
  • rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności elementów w zbiorach
  • doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych