BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 października 2023 r.

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA PAŹDZIERNIK

5-6- LATKI

Krąg tematyczny: Zapachy i smaki jesieni
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
• rozwijanie motoryki dużej poprzez zabawy ruchowe, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia poranne i gimnastyczne
• rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych oraz ćwiczeń graficznych
• doskonalenie umiejętności dbania o higienę zmysłów
OBSZAR EMOCJONALNY
• kształtowanie umiejętności wyrażania i nazywania swoich emocji
• kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
• uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań
• dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
• przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i w kontaktach z dorosłymi
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy
• stosowanie zwrotów grzecznościowych
• formowanie poczucia przynależności do rodziny
• kształtowanie umiejętności rozpoznawania wartości związanych z oszczędnością i rozsądnym planowaniem wydatków
• wzmacnianie więzi z grupą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
• doskonalenie umiejętności współpracy w zespole
OBSZAR POZNAWCZY
• dostrzeganie znaczenia zmysłów w poznawaniu świata
• rozwijanie wrażliwości zmysłowej
• wzbogacenie słownictwa służącego opisywaniu wrażeń zmysłowych
• wykonywanie własnych eksperymentów językowych
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „m” „M”
• kształtowanie pojęcia liczby dwa, poznanie cyfry 2
• rozpoznawanie modeli monet 1- i 2-złotowych
• kształtowanie rozumienia funkcji pieniądza w gospodarstwie domowym
• rozwijanie umiejętności przekładania jednych prawidłowości rytmicznych na inne
• doskonalenie umiejętności dostrzegania i stosowania różnych kryteriów klasyfikacyjnych
• rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów oraz wyodrębniania podzbiorów zbioru
• wzbogacanie wiedzy o warzywach i owocach oraz uświadomienie ich wartości odżywczych

Krąg tematyczny: Sztuka bycia razem
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
• rozwijanie wrażliwości zmysłowej
• uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych
• kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała
• kształtowanie prawidłowych chwytów dłoni
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
• budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku
OBSZAR EMOCJONALNY
• rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
• kształtowanie umiejętności szanowania emocji swoich oraz innych osób
• kształtowanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją podczas przegranej
• uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego
• kształtowanie zdolności empatii
OBSZAR SPOŁECZNY
• umacnianie więzi między dziećmi w grupie
• doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych
• wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej
• wdrażanie do samooceny oraz oceny zachowań i postaw innych
• wprowadzenie w świat wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
OBSZAR POZNAWCZY
• rozwijanie wrażliwości zmysłowej
• wdrażanie do racjonalnego korzystania z mediów (telewizja, komputer), w sposób korzystny dla zdrowia i relacji międzyludzkich
• rozwijanie zainteresowań książką, czytelnictwem
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „e”, „E”
• doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów
• kształtowanie pojęcia liczby „trzy”, poznanie cyfry 3
• stosowanie zapisów cyfrowych liczb 1–3
• doskonalenie umiejętności porównywania liczności zbiorów poprzez szacowanie na „oko”, łączenie w pary i przeliczanie
• rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej

Krąg tematyczny: O czym szumią drzewa?
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
• kształtowanie zwinności, zręczności i szybkości
• kształtowanie umiejętności spontanicznego poruszania się w rytm muzyki
• doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania prac konstrukcyjnych, plastycznych, manipulacyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
• rozwijanie umiejętności mówienia o swoich odczuciach
• kształtowanie postawy proekologicznej
• uwrażliwianie na piękno i różnorodność krajobrazu leśnego
OBSZAR SPOŁECZNY
• rozwijanie samodzielności oraz budowanie poczucia sprawstwa w przygotowaniu materiałów do zajęć
• wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania zadań
• wdrażanie do podjęcia współpracy oraz zdrowej rywalizacji w parach i w zespołach
OBSZAR POZNAWCZY
• rozwijanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć
• rozwijanie zainteresowań czytelniczych przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „l” „L”
• rozwijanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej i głoskowej
• doskonalenie umiejętności liczenia na konkretach
• doskonalenie umiejętności dokonywania pomiarów
• rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z wykorzystaniem różnych materiałów
• kształtowanie umiejętności układania rytmów
• zapoznanie z kolejnością pór roku, miesięcy i dni
• rozwijanie słuchu i wyobraźni muzycznej poprzez eksperymenty z dźwiękiem, wyrażanie zjawisk pozamuzycznych – odgłosy lasu
• zapoznanie z wybranymi gatunkami drzew oraz ptaków
• doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami oraz przeżyciami
• wdrażanie do samodzielnej aktywności poznawczej: albumy, książki przyrodnicze itp.

Krąg tematyczny: Jesienne strategie zwierząt
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
• rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie czynności precyzyjnych, takich jak wiązanie sznurka (wstążki), rozłupywanie orzechów
• rozwijanie motoryki dużej poprzez zabawy ruchowe, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia poranne i gimnastyczne
• doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania prac konstrukcyjnych, plastycznych, manipulacyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
• nabywanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji
• nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne osób z najbliższego otoczenia
• rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt
• uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego
OBSZAR SPOŁECZNY
• doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych
• respektowanie zasad i norm obowiązujących w grupie
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania
OBSZAR POZNAWCZY
• kształtowanie umiejętności odzwierciedlania opowieści ruchem
• poszerzanie słownika o pojęcia związane ze środowiskiem leśnym
• doskonalenie analizy i syntezy prostych fonetycznie słów
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „i” „I”
• budowanie umiejętności logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek i rebusów
• rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
• doskonalenie umiejętności piśmienniczych poprzez zabawy grafomotoryczne i kreślarskie (rysowanie po śladzie oraz kreślenie liter)
• rozwijanie ekspresji twórczej poprzez czynności konstrukcyjne oraz zabawy i prace techniczno-plastyczne
• rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów z uwagi na określą cechę
• rozwijanie umiejętności porównywania długości „na oko” przez przykładanie, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
• rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności elementów w zbiorach
• doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
• rozwijanie zainteresowań przyrodniczych