Witam wszystkie Obłoczki i Rodziców.
Zaczynamy kolejny dzień naszych zdalnych zajęć. Dzisiaj proponuje następujące zadania i zabawy:
1.„Buziak na dzień dobry”- zabawa integracyjna na powitanie
Na „dzień dobry” słodki buziak, Dzieci machają rękoma i robią „cmok”.
na dzień dobry tobie dam. Kierują otwarte dłonie w stronę kolegów/koleżanek
(do środka) i robią „cmok”.
Już „dzień dobry” tobie śpiewam, Machają rękoma i robią „cmok”.
bo nie jestem teraz sam! Machają palcem wskazującym.
Na „dzień dobry” słodki buziak, Jw.
na dzień dobry tobie dam. Jw.
Ciągle dobry humor miewam, Obracają się względem własnej osi, trzymając dłonie
na biodrach, i robią „cmok”.
z tobą śpiewam, tobie gram! Naśladują gestem granie na flecie.
Na „dzień dobry” słodki buziak, Jw.
na dzień dobry tobie dam. Jw.
Nigdy dosyć tych buziaków Machają palcem wskazującym i robią „cmok”.
od radosnych przedszkolaków! Kłaniają się kolegom.
2. Zestaw ćwiczeń porannych:
– „Pieski na spacer – pieski do budy” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Ze sznurka układamy na dywanie linię – za sznurkiem jest „buda” dla piesków. Przy dźwiękach muzyki dzieci maszerują przed sznurkiem w rożnych kierunkach. Gdy zatrzymujemy nagranie, dzieci szybko wbiegają „do budy”, czyli przekraczają sznurek.
– „Kotki piją mleczko” – zabawa z elementem czworakowania. Na jedno uderzenie w tamburyn dzieci kotki chodzą na czworakach. Na dwa uderzenia – zatrzymują się w miejscu i naśladują picie mleka ze spodeczków.
– „Gramy na flecie” – zabawa z elementem skoku. Układamy na dywanie (za pomocą sznurka lub liny) prostą linię – flet. Dzieci po kolei przeskakują przez linę/sznurek, raz z prawej, raz z lewej strony – grają na flecie.
– „Kotki wchodzą na płotek” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci są ustawione w rozsypce. Na sygnał: kotki – naśladują wspinanie się po drabinie, od przysiadu do wspięcia na palce, na kolejny sygnał – schodzą z drabiny w dół do przysiadu.
– „Cisza” – zabawa uspokajająca. Dzieci siadają na dywanie w siadzie skrzyżnym, spokojnie oddychają. Prosimy, by wyobraziły sobie, że trzymają na kolanach malutkiego kotka, którego trzeba ukołysać do snu.
3.„Listopadowe dźwięki” – zagadki słuchowe.
Rodzic przygotowuje przedmioty, np. gazetę,szklankę, metalowy kubek, plastikowy talerzyk, pudełko z grubej tektury, kawałek drewna oraz pałeczkę. Dzieci dotykają obiektów, omawiają ich cechy, m.in. określają fakturę (gładka, szorstka, miła, niemiła, błyszcząca, matowa itp.), temperaturę (ciepłe, zimne). Uderzają lekko pałeczką w te przedmioty i próbują zapamiętać dźwięk. Następnie przedszkolaki odwracają się tak, żeby nie widzieć, w który obiekt uderza rodzic i odgadują, który przedmiot wydał określony dźwięk.
4.„Moje pomysły w deszczu” – zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence.
Moje pomysły w deszczu
sł. Urszula Piotrowska, muz. Dariusz Kabaciński
Deszcz za oknem kap, kap, kap,
a ja myślę sobie tak:
– Nie znam nudy, nie, nie, nie,
bo ciekawi wszystko mnie.
Ref.: I już skarby, hop, hop z półek,
i z szuflady na podłogę.
Hej, hej, hej! To moje zbiory –
poustawiać znów je mogę.
Szklane kulki i maskotki,
i figurki różnych stworzeń,
i książeczki o zwierzętach.
Chcesz mieć zbiory? Każdy może!
Krople w szyby bam, bam, bam,
więc pomysły nowe mam
na zabawę, tralala,
a wy róbcie to, co ja.
Ref.: Przebieranki, gry planszowe,
teatrzyki oraz bale
i konkursy dla rodziny,
żeby czuła się wspaniale.
Potem mamie lub też tacie
wskoczyć grzecznie na kolana
i jesienne czytać bajki
albo słuchać deszczu grania.
Rodzic zadaje pytania: O czym była piosenka? Jakie hobby mają dzieci? Dzieci słuchają piosenki ponownie. Rodzic razem z dziećmi próbuje wystukiwać rytm wybranymi przedmiotami np. łyżka drewniana, pokrywka, szklanka łyżeczka. Następnie prowadzi zabawy ruchowe według własnego pomysłu lub inwencji dziecka, w których dzieci inaczej poruszają się w trakcie zwrotek, a inaczej w czasie refrenu. Później dziecko akompaniuje na instrumentach, np. bum-bum rurkach w taki sposób, aby rozróżnić zwrotki piosenki i jej refren. Na zakończenie dzieci uczą się i śpiewają piosenkę.
5.„Jesienne nuty” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci swobodnie poruszają się po sali, na hasło: Ćwierćnuty! – stawiają duże kroki i mocno tupią nogami. Na hasło: Ósemki! – szybko uderzają palcami o podłoże. Na hasło: Nuty! – wszyscy klaszczą w dłonie najszybciej, jak się da.
6.„Deszczownica” – zabawa ruchowa z kulkami zrobionymi z gazety.
Rodzic rozkłada na podłodze dużą chustę lub kocyk a na niej dziecko układa zrobione z gazety kulki różnej wielkości. Dziecko swobodnie porusza się po sali, omijając chustę z gazetowymi kulkami. Na hasło: Kap, kap, kap, deszczyk z nieba spadł! – podbiegają do chusty, podnoszą ją do góry i podrzucają tak, żeby spadły wszystkie kulki. Następnie zbierają je i przynoszą na chustę – zabawa zaczyna się od początku. Dziecko może przeliczać kulki, może układać na chuście według wielkości.
7.„Jesienne instrumenty”– wykonujemy sami instrumenty.
Rodzic przygotowuje np. małe słoiczki, butelki lub kubki po jogurtach itp. Dziecko może je ozdobić papierem kolorowym i wsypać kaszę, groch wykonując instrument który wykorzystają w następnej zabawie.
8.„Deszcz jesienny” – zabawa spostrzegawcza.
Rodzic przygotowuje gazety, folię spożywczą i aluminiową oraz różne instrumenty. Czyta fragment wiersza, akompaniując wybranymi przedmiotami i instrumentami.
Deszcz jesienny (fragment)
Leopold Staff
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny
I pluszcze jednaki, miarowy, niezmienny,
Dżdżu krople padają i tłuką w me okno…
Jęk szklany… płacz szklany… a szyby w mgle mokną
I światła szarego blask sączy się senny…
O szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny… (…)
Rodzic rozdaje dzieciom rekwizyty, powtarza tekst, a dzieci akompaniują do tekstu.
9.„Kapu-kap…” – zabawa naśladowcza.
Dzieci maszerują dookoła sali, rytmicznie wypowiadając słowa rymowanki:
Kap, kap, kap, kroplę złap. Dzieci maszerują, klaszcząc w dłonie, na hasło „złap” unoszą ręce do góry.
Hop, hop, hop, piłkę kop. Podskakują, naśladują kopnięcie piłki.
Tap, tap, tap, deszczyk łap. Mocno tupią nogami, łapiąc kropelki na przemian prawą i lewą ręką.
10.„Listopadowy tor przeszkód” – zabawa sensoryczna.
Układamy na podłodze tor przeszkód: kilka gazet położonych jedna za drugą o coraz mniejszej powierzchni złożenia, płaski pojemnik z kamykami, pojemnik z gazetami ułożonymi jedna na drugiej w stos, pojemnik z kulkami z gazet, pudło kartonowe bez dna i wierzchu (takie, żeby dziecko przeczołgało się przez nie), pojemnik z gazetami do podarcia, pojemnik z kulkami ze zgniecionej folii aluminiowej i złączone taśmą klejącą plastikowe butelki. Przedszkolaki zdejmują buty i po kolei pokonują jesienny tor przeszkód: przechodzą po rozłożonych gazetach tak, żeby noga nie zsunęła się z nich, przechodzą przez kamyki, stawiają stopy na stosie z gazet, następnie idą po kulkach gazetowych, kładą się na brzuchu i czołgają się przez środek kartonowego pudła, wstają i dochodzą do pojemnika z gazetami, biorą jedną gazetę i drą ją na kawałki do pojemnika, przechodzą przez pojemnik z kulkami ze zgniecionej folii aluminiowej, po złączonych ze sobą taśmą plastikowych butelkach.
11.„Narysuj mnie…” – praca plastyczna
Dziecko rysuje na kartce to, o czym czyta Rodzic, a następnie koloruje i ozdabia rysunek.
Kim jestem? Narysuj mnie…
Elżbieta Zajączkowska-Stańczyk
Mała główka, okrąglutka,
na niej uszka sterczą dwa,
a od główki łuk niewielki
do ogonka gna!
Z przodu, z tyłu po dwie nogi
oczy, uszy, nos.
Jeszcze wąsy dorysuję
I mój … na płot wskakuje. (kot)
12.„Kotek na płotku” – zabawa ruchowa z rymowanką.
„Kotek na płotku”
Małgorzata Barańska
Obok płotka stoi kotek.
Hop! Wskakuje na ten płotek.
Teraz po nim spaceruje,
bo tu się najlepiej czuje. Miau!
Każdy przedszkolak „kotek” stoi na czworakach obok rozciągniętej na podłodze skakanki lub narysowanej linii. Kotki czterema łapkami wskakują na „płotki”, czyli na linie. Dzieci spacerują po „płotkach”, starając się z nich nie spaść. Mówiąc „Miau!”, robią koci grzbiet.
Pozdrawiam 🙂
Pani Magda