Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc grudzień :
W miesiącu grudniu będziemy realizować następujące tematy :
- Grudniowe życzenia.
- Kim będę , gdy dorosnę .
- Święta za pasem.
- Świąteczne tradycje.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Nabywanie umiejętności określania swoich pragnień.
- Budowanie prostych wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia.
- Usprawnianie spostrzegawczości wzrokowej – porównywanie kształtów różnych elementów i łączenie ich w pary.
- Kształtowanie myślenia przyczynowo -skutkowego –opowiadanie historyjki obrazkowej.
- Używanie określeń: mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy.
- Porządkowanie obiektów – układanie sekwencji rosnących lub malejących.
- Kształtowanie poczucia empatii i troski.
- Zachęcanie dzieci do brania udziału w akcjach charytatywnych, uświadamianie potrzeby społecznego współdziałania na rzecz innych.
- Rozwijanie wyobraźni i ekspresji ruchowej.
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
- Zapoznanie ze zwyczajami mikołajkowymi.
- Zapoznanie z pracą kucharza – poznanie narzędzi i przyborów potrzebnych do wykonywania tego zawodu.
- Uwrażliwianie zmysłów poprzez zabawy usprawniające percepcję wzrokową i słuchową.
- Poznanie pracy krawca – czynności, jakie wykonuje i potrzebnych przyborów.
- Nabywanie umiejętności posługiwania się pojęciami dłuższy, krótszy, zachęcanie do porównywania przez odmierzanie.
- Zabawy konstrukcyjne – tworzenie budowli z różnego rodzaju klocków i materiałów codziennego użytku.
- Wdrażanie do współdziałania w grupie.
- Rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy parateatralne.
- Kształtowanie myślenia logicznego, wnioskowania poprzez rozwiązywanie zagadek słuchowych dotyczących różnorodnych zawodów.
- Nauka wykonywania czynności porządkowych – pomoc w pracach domowych.
- Kształtowanie postawy gotowości do pomagania.
- Wykonanie ozdób choinkowych – rozwijanie sprawności manualnej.
- Kształtowanie poczucia estetyki.
- Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.
- Doskonalenie umiejętności różnicowania długości oraz stosowania określeń: długi, krótki.
- Dostrzeganie regularności, odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów.
- Zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia.
- Rozwijanie zmysłów: dotyku i węchu.
- Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie podczas wspólnego ubierania choinki oraz dekorowania sali.
- Rozumienie określeń: na górze, na dole, wysoko, nisko.
- Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej – wykonanie prac plastycznych związanych ze Świętami.
- Poznawanie zwyczajów świątecznych – składanie życzeń.
- Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie.
- Identyfikowanie i określanie własnych emocji.
- Eksperymentowanie z różnymi materiałami plastycznymi przy wykonywaniu gwiazdek, choinek
- Doskonalenie liczenia i porównywanie zbiorów.
- Wzbogacenie wiedzy na temat zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia – potrawy wigilijne.
- Wdrażanie do kulturalnego zachowania przy stole.
- Wzbogacenie wiedzy na temat zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia – dodatkowe nakrycie.
- Nakrywanie do stołu – posługiwanie się określeniem tyle samo.
- Rozwijanie wyobraźni i ekspresji ruchowej.
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie zimą i wiązanie ich z aktualną porą roku.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań –zachęcanie dzieci do zgodnych zabaw.
- Zabawy z „Powitankami ” – stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
- Zabawy wprowadzające do tematu dnia–zabawy paluszkowe, rozwiązywanie zagadek, słuchanie wiersza, zabawy muzyczno-ruchowe, ćwiczenia oddechowe,
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabawy przy muzyce – ruchowo-rytmiczne – rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem .
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę , zabawy słowne, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – prowadzenie obserwacji przyrody. Zabawy na świeżym powietrzu. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy np. na śniegu.