4-latki
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie wartości „mądrość”,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi,
- budowanie wiary we własne siły i chęci zdobywania nowej wiedzy,
- poznanie wyglądu różnych książek, zwrócenie uwagi na podobieństwa i różnice w ich wyglądzie,
- rozwijanie percepcji słuchowej i umiejętności komunikacyjnych dzieci,
- rozwijanie ciekawości poznawczej,
- budzenie zainteresowania książkami poprzez różne zabawy,
- poznanie biblioteki, jej funkcji oraz zawodu bibliotekarza/bibliotekarki,
- rozwijanie orientacji w przestrzeni,
- nabywanie wiadomości dotyczących książek,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie wycieczki,
- zachęcanie do częstego odwiedzania biblioteki,
- poznanie różnych książek z nutami,
- rozwijanie słuchu muzycznego oraz poczucia rytmu,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do uważnego słuchania poleceń N.,
- poznanie pojęcia „sensoryczna książeczka”,
- rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
- kształtowanie cechy dokładności podczas wykonywania prac,
- integracja grupy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw,
- poznanie różnych rodzajów książek,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- kształcenie słownika czynnego dzieci,
- budzenie w dzieciach chęci szukania mądrości w książkach,
- poznawanie wybranych utworów z kanonu literatury dziecięcej (bajki i baśnie),
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- wdrażanie do zgodnej współpracy,
- poznanie roli księgarni,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań tekstowych,
- rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wycieczki do księgarni,
- rozwijanie sprawności motorycznej i tężyzny fizycznej,
- rozwijanie umiejętności słuchania muzyki i nazywania jej nastroju,
- budzenie zainteresowania muzyką,
- poznanie sposobów zaprezentowania wiadomości zdobytych w trakcie realizacji projektu „Książka”,
- rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni i myślenia,
- zachęcanie do samodzielnego działania, zgodnej współpracy i przełamywania lęku przed publicznym wystąpieniem,
- poznanie roli i wartości rodziny,
- rozwijanie umiejętności nazywania i rozmawiania o emocjach,
- poznanie roli poszczególnych członków rodziny,
- rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania,
- wzmacnianie więzi rodzinnych,
- poznanie nazw wybranych kwiatów,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach,
- uwrażliwienie na potrzeby innych,
- poznanie wybranych utworów muzyki poważnej,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu,
- uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
- poznanie wartości obdarowywania najbliższych upominkami,
- rozwijanie motoryki małej,
- rozwijanie cierpliwości, kreatywności i koncentracji,
- pokazanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku,
- poznanie roli rodziny w życiu każdego z jej członków,
- ukazanie piękna bycia częścią rodziny,
- rozwijanie umiejętności budowania spójnej wypowiedzi,
- ukazanie wartości spędzania czasu wolnego w rodzinie,
- poznanie nazw członków bliższej i dalszej rodziny w języku polskim i angielskim,
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- rozwijanie umiejętności językowych dzieci,
- zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw,
- poznanie piosenki o tacie z dziecięcego repertuaru muzyki,
- rozwijanie słuchu muzycznego dzieci i ich umiejętności wokalnych,
- poznanie wyglądu różnych zegarów,
- rozwijanie umiejętności myślenia analitycznego,
- kształcenie umiejętności wykonywania prac plastycznych wg instrukcji słownej N.,
- rozwijanie poczucia estetyki u dzieci.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
-
zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
-
zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
-
zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
-
zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo–wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
5-latki
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć: szacunek do książek, miłość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 10; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i ,t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, ł, h, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 17, 18;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 17, 18;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.