BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 grudnia 2022 r.

Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc grudzień

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) oraz treści programowe dla 6-latków:

Temat tygodnia: Jakie sporty uprawia Pani Zima?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 6-latków:

• rozwijanie mowy, poznawanie zasad bezpiecznej zabawy,
• rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• poznawanie nazw dni tygodnia,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
• zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
• rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, badanie właściwości śniegu i lodu,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• zapoznanie z techniką farbującej bibuły,
• rozwijanie kompetencji językowych

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
• określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
• rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
• rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
• nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
• wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando wierszyków recytowanych w różnym tempie, wykorzystywanie rywalizacji w toku zespołowych zabaw ruchowych.

Artystyczna aktywność dziecka
• improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
• wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
• przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
• uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
• bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem;
• przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
• sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• godzenie się z porażką i radość z sukcesów kolegów/koleżanek;
• szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
• czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
• określanie swoich zainteresowań;
• wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
• werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
• ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
• czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie;
• pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
• unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
• ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
• pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
• prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
• poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji.

Językowa aktywność dziecka
• sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
• układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
• mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
• używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
• posługiwanie się poprawną mową;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
• próby samodzielnego czytania;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
• wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
• liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
• rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
• rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
• rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka
• podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
• samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
• instrumentacja wierszy, opowiadań;
• improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
• śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru;
• słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
• wymienianie nazwisk znanych artystów;
• tworzenie roztworów barw o różnym stężeniu, szeregowanie ich według natężenia barwy;
• poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy

Poznawcza aktywność dziecka
• inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
• uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
• słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów;
• tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
• dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
• nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
• odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
• wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
• zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
• nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
• rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
• rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;

 

Temat tygodnia: Co cieszy mikołaja?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 6-latków:
• rozwijanie mowy, rozwijanie słuchu fonematycznego,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• rozwijanie umiejętności liczenia, poznawanie zapisu cyfrowego liczby 7,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie zdolności koncentracji uwagi podczas działania,
• zapoznanie z zawodem górnika oraz z elementami jego stroju galowego,
• zapoznanie z ideą wolontariatu,
• rozwijanie sprawności fizyczne,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• branie aktywnego udziału w uroczystości przedszkolnej.

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
• tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań.

Językowa aktywność dziecka
• podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
• rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
• nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
Artystyczna aktywność dziecka
• improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy .

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
• uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji;
• bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
• czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
• wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
• wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
• ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
• pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
• prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• porównywanie wybranych tradycji różnych narodowości;
• nazywanie zawodów związanych ze zdarzeniami, w których uczestniczy dziecko, takich jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
• poznawanie charakterystycznych zwyczajów, tradycji, baśni wybranych państw należących do Unii Europejskiej.

Językowa aktywność dziecka
• sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
• mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
• używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
• posługiwanie się poprawną mową;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
• próby samodzielnego czytania;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
• liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
• rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
• rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
• rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka
• podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
• samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
• improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
• poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.

Poznawcza aktywność dziecka
• wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek (z uzasadnieniem wyboru);
• inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
• rysowanie z wyobraźni;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
• posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
• budowanie szeregów złożonych z wielu elementów;
• posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
• dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
• poznawanie historii powstania węgla kamiennego, jego właściwości;
• zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu,
• rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze

 

Temat tygodnia: O czym w święta każdy z nas pamięta?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 6-latków:
• rozwijanie mowy, wymienianie sposobów przygotowywania się do świąt,
• rozwijanie słuchu fonematycznego, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter’
• rozwijanie myślenia matematycznego,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• reagowanie zmianą ruchu na ustalone sygnały dźwiękowe,
• zapoznanie z wybranymi tradycjami bożonarodzeniowymi oraz ich znaczeniem symbolicznym,
• poznawanie właściwości chemicznych wybranych produktów spożywczych,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• zapoznanie z tradycyjnymi wypiekami świątecznymi,
• uczestniczenie w uroczystości przedszkolnej,
• kultywowanie tradycji świątecznych.

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
• tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
• wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.

Językowa aktywność dziecka
• podpisywanie własnym imieniem rysunków, zaproszeń dla rodziców na uroczystości przedszkolne, upominków dla kolegów tp..;
• określanie kierunku pisania (rysowania) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
• rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
• rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
• nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka
• improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
• wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
• przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
• rozumienie znaczenia higieny osobistej;
• wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;
• bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
• wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości;
• szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
• czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• określanie swoich ulubionych potraw, form wypoczynku;
• samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
• wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
• werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię);
• ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
• ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
• pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
• prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
• poznawanie zawodów niedostępnych w bezpośredniej obserwacji.

Językowa aktywność dziecka

• sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
• układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
• mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
• używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
• posługiwanie się poprawną mową;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
• próby samodzielnego czytania;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
• wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
• liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
• rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
• rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
• rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka
• podawanie przybliżonych dat (np. koniec grudnia, wczesna wiosna), wybranych świąt (np. Dzień Matki);
• samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
• instrumentacja wierszy, opowiadań;
• improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
• śpiewanie tekstu wysoko, nisko i z różnym natężeniem głosu według wskazań nauczyciela lub pokazanego wzoru;
• słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
• wymienianie nazwisk znanych artystów;
• tworzenie roztworów barw o różnym stężeniu, szeregowanie ich według natężenia barwy;
• poznawanie różnych technik plastycznych, np. batiku, kolażu, frotażu, stemplowania, mokre na mokrym, poprzez wykonywanie prac z ich wykorzystaniem;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy.

Poznawcza aktywność dziecka
• inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
• uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
• słuchanie rymowanek, wierszy opisujących nierealne miejsca, postacie, zdarzenia – wymienianie zawartych w nich nonsensów;
• tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
• dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
• nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia;
• odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze;
• wymienianie nazw miesięcy należących do zimy;
• zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu;
• nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
• rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
• rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania.

 

Temat tygodnia: Który żywioł jest najważniejszy?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 6-latków:
• rozwijanie mowy,
• zapoznanie z żywiołem ognia, zapoznanie z rolą ognia w życiu człowieka,
• zapoznanie z żywiołem, jakim jest woda, zapoznanie z rolą wody w życiu człowieka,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• opanowanie melodii i tekstu piosenki,
• zapoznanie z żywiołem, jakim jest ziemia, zapoznanie z podwójnym znaczeniem słowa Ziemia,
• zapoznanie z żywiołem, jakim jest powietrze, zapoznanie z rolą powietrza w życiu człowieka,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie ekspresji twórczej, eksperymentowanie z materiałami plastycznymi,
• utrwalenie wiedzy dotyczącej żywiołów.

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
• wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
Językowa aktywność dziecka
• rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
• rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
• nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).

Artystyczna aktywność dziecka
• improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
• wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka
• zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
• przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
• przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
• sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić;
• bezpieczne posługiwanie się przyborami, np. igłą, nożyczkami, młotkiem.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
• czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury;
• czynny udział w dekorowaniu sali;
• podejmowanie prób samodzielnego rozwiązania problemu.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• określanie swoich zainteresowań;
• wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
• samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
• wykorzystanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
• werbalne określanie swoich możliwości (np.: to już potrafię – tego jeszcze muszę się nauczyć; to sprawia mi przyjemność – tego nie lubię)
• ocenianie zachowań innych (kolegów, bohaterów literackich, filmowych);
• ocenianie własnego zachowania, działania względem innych, a także zachowania innych względem nas;
• pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
• prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka
• podejmowanie działania i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
• poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa;
• poznawanie ciekawostek na temat Ziemi i wszechświata.

Językowa aktywność dziecka
• sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
• układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
• mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
• posługiwanie się poprawną mową;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
• próby samodzielnego czytania;
• formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
• wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
• wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
• liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
• rozumienie różnic pomiędzy samogłoską i spółgłoską;
• rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów;
• rozpoznawanie liter pisanych.

Artystyczna aktywność dziecka
• samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
• improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
• słuchanie utworów wokalnych lub instrumentalnych, np. muzyki filmowej, poważnej, o różnym tempie, nastroju, o różnej dynamice;
• samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
• poznawanie różnych źródeł energii: mechanicznej, elektrycznej, cieplnej;
• poznawanie źródeł pochodzenia energii, np. siły wiatru, wody, słońca;
• uczestniczenie w zabawach wykorzystujących wybrane techniki i metody aktywizujące, np.: kreatywne rysowanie, tworzenie analogii, wizualizacja, personifikacja.

Poznawcza aktywność dziecka
• inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
• uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
• wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka;
• rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń;
• tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt;
• dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy;
• klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych;
• posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym;
• dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
• rozgrywanie gier planszowych, wspierających matematyczne umiejętności dzieci;
• poznanie właściwości powietrza poprzez zabawy, ćwiczenia i eksperymenty;
• poznanie pomocnej i szkodliwej roli wiatru w działalności ludzi;
• poznanie sposobów dbania o środowisko: oczyszczanie wody;
• rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?;
zdobywanie informacji o świecie poprzez korzystanie z różnych źródeł wiedzy, np. literatury, czasopism, filmu, internetu

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) oraz treści programowe dla 5-latków:

 

Temat tygodnia: Jakie sporty uprawia Pani Zima?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5-latków:
• rozwijanie mowy,
• budzenie zainteresowania literami,
• utrwalanie nazw dni tygodnia, poznawanie oznak zimy,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie inwencji twórczej,
• rozwijanie mowy, poznawanie wybranych zimowych dyscyplin sportowych,
• rozwijanie postawy badawczej,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie mowy,
• rozwijanie umiejętności plastycznych.

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
● uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody
Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
● odwzorowanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● dbanie o higienę;
● przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● spożywanie zdrowej, różnorodnej żywności;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
● wyrabianie nawyków zdrowotnych;
● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;
● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych –
W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa;
● poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: b. bawienie się w miejscach niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● cieszenie się z sukcesów innej osoby;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
● szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
● wspólne wykonywanie prac plastycznych;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.
Artystyczna aktywność dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
● przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć.

Językowa aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;
● posługiwanie się zabawkami na baterie;
● wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
● odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
● poznawanie nazwisk wybranych autorów książek dla dzieci;
● stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną.

Aktywność poznawcza:
● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
● dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
● dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.);
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo–skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych;
● poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
● wykonywanie ćwiczeń w parach;
● oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
● nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
● wyrzucanie śmieci do kosza;
● niedeptanie trawników, klombów z kwiatami;
● szanowanie wody, niemarnowanie jej;
● rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
● nabywanie wrażliwości dotykowej;
● poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
● poznawanie charakterystycznych oznak zimy: krótkie dni, niska temperatura
● nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia.

 

Temat tygodnia: Co cieszy mikołaja?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5-latków:
• rozwijanie mowy, poznanie postaci Świętego Mikołaja,
• budzenie zainteresowania literami
• odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, poznawanie tradycji mikołajkowych,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
• rozwijanie mowy, poznanie zawodu górnika,
• rozwijanie postawy prospołecznej,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie mowy,
• rozwijanie umiejętności plastycznych.

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych;
● rozumienie konieczności zachowywania ciszy w miejscach publicznych
● niehałasowanie przy osobach chorych, starszych.

Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo–ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
● odwzorowanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;

Aktywność ruchowa i zdrowotna dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno–porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● dbanie o higienę;
● przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● spożywanie zdrowej, różnorodnej żywności;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
● wyrabianie nawyków zdrowotnych;
● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;
● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● cieszenie się z sukcesów innej osoby;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
● szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
● wspólne wykonywanie prac plastycznych;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań;
● dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawienie się nowego dziecka
● kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy;
● dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, sprawiedliwość, szczęście, piękno

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań;
● podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
● poznawanie kultury innych narodów poprzez korzystanie z książek, filmów, internetu
poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości

Językowa aktywność dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
● przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć;
● uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne
● wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek
● słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejności słów w zdaniach
● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej)
● rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
● tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie
● odróżnianie druku od pisma odręcznego.

Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;
● posługiwanie się zabawkami na baterie;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
● estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
● improwizowanie piosenek ruchem
● dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

Aktywność poznawcza:
● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
● dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
● dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.);
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo–skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych;
● poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
● wykonywanie ćwiczeń w parach;
● oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
● nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
● wyrzucanie śmieci do kosza;
● niedeptanie trawników, klombów z kwiatami;
● szanowanie wody, niemarnowanie jej;
● rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
● nabywanie wrażliwości dotykowej;
● nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają
● klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy
● rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego
● mierzenie długości (szerokości) za pomocą: sznurka, dłoni, stopy, kroków
● układanie złożonych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru
● kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru.

Temat tygodnia: O czym w święta każdy z nas pamięta?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5-latków:
• rozwijanie mowy,
• budzenie zainteresowania literami,
• rozwijanie mowy,
• budzenie zainteresowania literami,
• rozwijanie percepcji słuchowej,
• rozwijanie mowy, poznawanie wybranych tradycji bożonarodzeniowych,
• rozwijanie postawy badawczej,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie mowy,
• rozwijanie umiejętności plastycznych.

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych.

Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
● odwzorowanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Artystyczna aktywność dziecka:
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● dbanie o higienę;
● przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● spożywanie zdrowej, różnorodnej żywności;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
● wyrabianie nawyków zdrowotnych;
● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;
● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● cieszenie się z sukcesów innej osoby;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
● szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
● wspólne wykonywanie prac plastycznych;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań;
● kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań;
poznawanie świątecznych obrzędów, zwyczajów, tradycji ludzi różnych narodowości
Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;
● posługiwanie się zabawkami na baterie;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
● estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
● improwizowanie piosenek ruchem
● dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

Aktywność językowa dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
● przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć;
● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej)
● rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
● tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie
● odróżnianie druku od pisma odręcznego.

Aktywność poznawcza:
● uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
● dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
● dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
● dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
● uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
● uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy, itp.);
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo–skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych;
● poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
● wykonywanie ćwiczeń w parach;
● oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
● nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
● wyrzucanie śmieci do kosza;
● niedeptanie trawników, klombów z kwiatami;
● szanowanie wody, niemarnowanie jej;
● rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
● nabywanie wrażliwości dotykowej.

 

Temat tygodnia: Który żywioł jest najważniejszy?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5-latków:
• rozwijanie mowy,
• zapoznanie z ogniem jako żywiołem i jego rolą w życiu człowieka,
• zapoznanie z wodą jako żywiołem i jej rolą w życiu człowieka,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
• zapoznanie z ziemią jako żywiołem i jej rolą w życiu człowieka,
• zapoznanie z powietrzem jako żywiołem i jego rolą w życiu człowieka,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• ekspresja twórcza,
• podsumowanie wiedzy dotyczącej żywiołów.

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
● samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
● pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
● porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
● dbanie o porządek na półkach indywidualnych.

Językowa aktywność dziecka:
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
● rozwijanie koordynacji wzrokowo–ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
● wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
● odwzorowanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).

Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
● informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;
● przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
● bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
● wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
● dbanie o higienę;
● przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
● spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
● spożywanie zdrowej, różnorodnej żywności;
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
● wyrabianie nawyków zdrowotnych;
● przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;
● uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych – W. Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa;
● poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: c. zabawy różnymi źródłami ognia, które mogą być przyczyną pożaru,

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
● radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
● cieszenie się z sukcesów innej osoby;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
● szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
● wspólne wykonywanie prac plastycznych;
● dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
● odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
● oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.

Aktywność językowa dziecka:
● aktywne słuchanie rozmówcy;
● wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
● swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
● przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
● systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
● przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;
● całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć;
● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej)
● rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
● tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie
● odróżnianie druku od pisma odręcznego.

Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;
● posługiwanie się zabawkami na baterie;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
● estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
● improwizowanie piosenek ruchem
● dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

Aktywność poznawcza dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
● tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
● odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
● oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np. telewizora, komputera, telefonu komórkowego, tabletu, odtwarzacza płyt kompaktowych;
● posługiwanie się zabawkami na baterie;
● wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu
● estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
● improwizowanie piosenek ruchem
● dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków.

 

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) oraz treści programowe dla 4-latków:

Temat tygodnia: Jakie sporty uprawiam zimą?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
• rozwijanie mowy;
• poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimą,
• poznawanie nazw dni tygodnia,
• kształtowanie orientacji w przestrzeni,
• rozwijanie swobody ruchów podczas zabaw;
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie sprawności ruchowej;
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• zdobywanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy;
• rozwijanie umiejętności manualnych

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zakładanie ubrań, butów;
● korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
● korzystanie z toalety;
● spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
● odkładanie prac na półki indywidualne;
● udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
● reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
● budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
● przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● dzielenie się swoimi przeżyciami;
● próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
● próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
● dzielenie się swoimi przeżyciami;
● odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● spacerowanie w pobliżu przedszkola
Językowa aktywność dziecka:
● maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
● wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
● uważne słuchanie rozmówcy;
● słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
● wypowiadanie się prostymi zdaniami;
● powtarzanie krótkich rymowanek;
● stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
● rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
● nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
● dostrzeganie otaczającego nas piękna;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
● budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:
● podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
● wymienianie poglądów na temat ulubionych zabawek;
● rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
● powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
● określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
● liczenie palców, przedmiotów itp.;
● używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
● obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
● obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
● poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu
● składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru

 

Temat tygodnia: Co cieszy mikołaja?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:

• nabywanie umiejętności skupiania uwagi na treści opowiadania;
• rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
• rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych;
• stosowanie podczas zabaw określeń: długi – krótki, mały – duży,
• opanowanie melodii i tekstu piosenki;
• rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
• rozwijanie sprawności ruchowej;
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie sprawności manualnej;
• ćwiczenia pamięci poprzez naukę krótkich, prostych rymowanek

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zakładanie ubrań, butów;
● korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
● korzystanie z toalety;
● spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
● odkładanie prac na półki indywidualne;
● udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy

Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
● dzielenie się swoimi przeżyciami;
● próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
● próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie we wspólnych zabawach;
● dzielenie się swoimi przeżyciami;
● stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
● mówienie o swoich potrzebach;
● odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● wymienianie i nazywanie wybranych zawodów;
● spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
● słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
● maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
● wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
● słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
● wypowiadanie się prostymi zdaniami;
● powtarzanie krótkich rymowanek;
● stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
● rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
● nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
● podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
● wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
● rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
● powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
● uczestniczenie w zabawach – rozwiązywanie prostych zagadek;
● określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
● liczenie palców, przedmiotów itp.;
● używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
● obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Temat tygodnia: O czym w święta każdy z nas pamięta?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu literackiego;
• poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
• doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: mały – duży, krótki – długi, nisko – wysoko;
• zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami,
• rozwijanie percepcji słuchowej;
• rozwijanie mowy, poznawanie wybranych tradycji bożonarodzeniowych,
• rozwijanie sprawności ruchowej;
• zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała,
• rozwijanie sprawności manualnej;
• kształtowanie umiejętności społecznych

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● zakładanie ubrań, butów;
● korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
● korzystanie z toalety;
● spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
● odkładanie prac na półki indywidualne;
● udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
● budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
● ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
● naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● dzielenie się swoimi przeżyciami;
● wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
● rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny;
● wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
● dzielenie się swoimi przeżyciami;
● stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
● odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● spacerowanie w pobliżu przedszkola
Językowa aktywność dziecka:
● maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
● wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
● uważne słuchanie rozmówcy;
● słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
● wypowiadanie się prostymi zdaniami;
● powtarzanie krótkich rymowanek;
● obserwowanie dorosłego czytającego książki, czasopisma;
● rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy.

Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
● nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
● budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
● oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Aktywność poznawcza:
● podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
● rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
● powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
● liczenie palców, przedmiotów itp.;
● używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
● obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

Temat tygodnia: Który żywioł jest najważniejszy?

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
• zapoznanie z ogniem jako żywiołem,
• kończenie ułożonych sekwencji,
• zapoznanie z wodą jako żywiołem,
• kończenie ułożonych sekwencji;
• zapoznanie z wodą jako żywiołem,
• rozwijanie sprawności ruchowej;
• zapoznanie z powietrzem jako żywiołem.

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• odkładanie prac na półki indywidualne;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy
Artystyczna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
● budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
● przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● dzielenie się swoimi przeżyciami;
● podejmowanie prób wspólnych zabaw.

Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● dzielenie się swoimi przeżyciami;
● uczestniczenie we wspólnych zabawach,
● odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● spacerowanie w pobliżu przedszkola
Językowa aktywność dziecka:
● wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
● słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
● wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka:
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
● nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
● rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
● budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
● oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki.
Aktywność poznawcza:
● podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
● rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
● uczestniczenie w zabawach twórczych (głównie tematycznych, konstrukcyjnych i ruchowych),
● liczenie palców, przedmiotów itp.;
● zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach;
● oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu.