BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 marca 2024 r.

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MARZEC

5-6- LATKI

Krąg tematyczny: Recepta na zdrowie

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

• rozumienie konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach

• wdrażanie do samokontroli i dbałości o czystość własnego ciała oraz estetykę wyglądu

• doskonalenie umiejętności dokładnego mycia zębów

• wdrażanie do systematycznej dbałości o czystość przyborów łazienkowych

• rozumienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia wynikającego z jej nieprzestrzegania

OBSZAR EMOCJONALNY

• kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku

• kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie

OBSZAR SPOŁECZNY

• wdrażanie do współdziałania z innymi dziećmi w zabawie, pracach użytecznych oraz podczas odpoczynku

• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela

• doskonalenie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi

• kształtowanie umiejętności wyrażania swoich oczekiwań wobec partnera zabawy

• wdrażanie do bycia uważnym na komunikaty partnera zabawy oraz do respektowania jego oczekiwań

OBSZAR POZNAWCZY

• wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji

• doskonalenie umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe

• doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.

• rozwijanie umiejętności formułowania wypowiedzi z przestrzeganiem konsekwencji i zgodności czasu

• rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter

• kształtowanie umiejętności nadawania nazwy wyodrębnionemu zbiorowi elementów

• doskonalenie umiejętności porządkowania przedmiotów według długości wzrastającej i malejącej

• doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia oraz z punktu widzenia innej osoby

• kształtowanie pojęcia liczby dziewięć, poznanie cyfry „9”

• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 0 do 9

• dostrzeganie znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym

• kształtowanie pojęcia stałości liczby elementów zbioru

• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych

 

Krąg tematyczny: Dawniej i dziś

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

• rozwijanie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania

• wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania zapewniających porządek, higienę i bezpieczeństwo podczas korzystania z nowoczesnej technologii

• kształtowanie nawyku regularnego odpoczynku i systematycznego udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu

• wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa w zabawach kulinarnych

OBSZAR EMOCJONALNY

• kształtowanie umiejętności kontrolowania swojego zachowania podczas zabawy, pracy i odpoczynku

• kształtowanie umiejętności radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i okazywania ich w sposób akceptowany społecznie

OBSZAR SPOŁECZNY

• integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy

• budowanie pozytywnej atmosfery w grupie

• wdrażanie do współdziałania z dziećmi podczas zabawy, w pracach użytecznych, podczas odpoczynku

• wdrażanie do przyjmowania, tworzenia i respektowania zasad korzystania z nowoczesnej technologii

• rozwijanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych

OBSZAR POZNAWCZY

• wdrażanie do korzystania z rożnych źródeł, np. z książek, albumów oraz z nowoczesnej technologii jako źródła wiedzy, rozrywki, inspiracji

• wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką

• budowanie dłuższych wypowiedzi, wyrażanie opinii i ocen, uzasadnianie ich

• budzenie zainteresowań technicznych

• doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu

• doskonalenie techniki czytania przez czytanie prostych sylab i wyrazów

• poszerzanie znajomości liter – litery „z”, „Z”

• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 9

• kształtowanie umiejętności wyrażania ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy

• doskonalenie umiejętności czytania obrazów, nazywania symboli oraz tworzenia własnych znaków, nadawania im znaczenia

• doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej

• doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)

 

Krąg tematyczny: Na tropach wiosny

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

• systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych

• rozwijanie umiejętności samodzielnego dostosowania ubrania do pogody

• wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych w trakcie zabaw

• doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz czynności samoobsługowych

• doskonalenie słuchu fonematycznego oraz aparatu mowy podczas ćwiczeń słuchowych i ortofonicznych

OBSZAR EMOCJONALNY

• doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji wywoływanych przez kontakt z przyrodą

• doskonalenie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

OBSZAR SPOŁECZNY

• kształtowanie postawy zainteresowania i troski o przyrodę

• rozpoznawanie wartości obowiązkowości w wypełnianiu codziennych obowiązków

• wdrażanie do współpracy poprzez realizację zadań zespołowych

• wdrażanie do uważnego słuchania i wykonywania poleceń nauczyciela

OBSZAR POZNAWCZY

• kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej

• doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości

• doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji, pasjonujących historii oraz wiedzy o świecie, dostrzegania znaczenia umiejętności czytania w codziennym życiu

• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „c” „C”

• rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter oraz wyrazów do czytania globalnego

• kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowo-wyrazowej

• doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów, stosowania znaków <, >, =, ustalania równoliczności zbiorów, rozumienia pojęcia „o ile więcej?”, „o ile mniej?”

• doskonalenie umiejętności posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy

• wdrażanie do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków

• poszerzanie pojęć związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody

• wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości

• kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny

• ilustrowanie zjawisk przyrodniczych poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową

 

Krąg tematyczny – Radosna Wielkanoc

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

  • wdrażanie do przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole
  • kształtowanie umiejętności nakrywania stołu i posługiwania się sztućcami
  • wdrażanie do przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa podczas zajęć kulinarnych
  • wdrażanie do dbania o higienę oraz kształtowanie umiejętności dostrzegania zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania; kształtowanie świadomości, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce

OBSZAR EMOCJONALNY

  • doskonalenie samopoznania oraz umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
  • kształtowanie empatycznej postawy wobec osób potrzebujących pomocy

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wdrażanie do przestrzegania zasad i norm w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  • dokonywanie oceny postępowania swojego i innych
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i wspieranie ich
  • kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia swojej roli i wiążących się z nią zadań, jako członka rodziny (córka/syn, wnuczka/wnuczek, siostra/brat), grupy przedszkolnej
  • kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem przez dostrzeganie piękna: tradycji, historii, sztuki
  • wdrażanie do kultywowania zwyczajów i tradycji regionalnych oraz rodzinnych

OBSZAR POZNAWCZY

  • wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy
  • budzenie zainteresowań przyrodą, rozwojem roślin i zwierząt
  • wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
  • kształtowanie umiejętności planowania zajęć w kalendarzu
  • poszerzanie znajomości liter: litery „j”, „J”
  • tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania i przekładania rytmów na inne reprezentacje
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według rożnych kryteriów
  • doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej
  • doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt)
  • prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności (przelewanie wody do różnych naczyń)
  • bogacenie doświadczeń w zakresie mierzenia płynów, wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia w zakresie stałości objętości oraz ustalenie wspólnej miary objętości cieczy