W miesiącu listopadzie będziemy realizować następujące tematy :
- Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
- Co powinien wiedzieć każdy Polak?
- Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
- Gdzie można spotkać Małą i Wielką Niedźwiedzicę?
Temat: Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
- porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Aktywność językowa dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- rozwijanie koordynacji wzrokowo–ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
Aktywność ruchowa i zdrowotna dziecka:
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
- bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
- dbanie o higienę;
- przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
- spożywanie zdrowej, różnorodnej żywności;
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych;
- przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
- unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- podawanie adresu swojego zamieszkania;
- opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter);
- określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny;
- dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawienie się nowego dziecka;
- szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w pracy, wypoczynku;
- nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii, ważniejszych instytucji, zabytków;
- poznanie zasad organizacji życia społecznego w swojej miejscowości, swoim regionie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.
Aktywność językowa dziecka:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
- przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich
Aktywność artystyczna dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
- oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
Aktywność poznawcza dziecka:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
- wyrzucanie śmieci do kosza;
- niedeptanie trawników, klombów z kwiatami;
- szanowanie wody, niemarnowanie jej;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej cechy;
- rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
Temat : Co powinien wiedzieć każdy Polak?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
- porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Aktywność językowa dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo–ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
Aktywność ruchowa i zdrowotna dziecka:
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
- aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;
- bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
- dbanie o higienę;
- przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- cieszenie się z sukcesów innej osoby;
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań;
- stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku;
- poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc;
- poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością i swoim regionem;
- tworzenie planu okolicy przedszkola;
- zwracanie uwagi na ukształtowanie terenu, występującą roślinność, ważniejsze zakłady przemysłowe, miejsca pamięci narodowej;
- poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych
- podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
- wyjaśnienie znaczenia zdań: Jesteśmy Polakami. Jesteśmy Europejczykami.
- poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.
Aktywność językowa dziecka:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
- przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
- wymawianie samogłosek, a potem wymawianie za nauczycielem spółgłosek;
- rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
- tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
Aktywność artystyczna dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
- oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
Aktywność poznawcza dziecka:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
Temat : Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
- porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Aktywność ruchowa i zdrowotna dziecka:
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
- bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
- wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
- dbanie o higienę;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
- zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
- zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
- pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
- unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
- poznawanie legend, opowieści związanych ze swoją miejscowością i swoim regionem;
- organizowanie kącika regionalnego, wzbogacanie go o eksponaty przyniesione z domu
- słuchanie nagrań zespołów ludowych ze swojego regionu, poznanie przyśpiewek, obrzędów, tańców, gwary
- zwracanie uwagi na ukształtowanie terenu, występującą roślinność, ważniejsze zakłady przemysłowe, miejsca pamięci narodowej
- poznanie zasad organizacji życia społecznego w swojej miejscowości, swoim regionie
- poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania;
- poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.
Aktywność językowa dziecka:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
- przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
Aktywność językowa dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
- oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
Aktywność poznawcza dziecka:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
- nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;
Temat: Gdzie można spotkać Małą i Wielką Niedźwiedzicę?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
- samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
- pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
- porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
- dbanie o porządek na półkach indywidualnych.
Aktywność językowa dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
- wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
- odwzorowanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
Aktywność ruchowa i zdrowotna dziecka:
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
- aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;
- przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
- dbanie o higienę;
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
- wyrabianie nawyków zdrowotnych;
- przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
- radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
- współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
- uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
- szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- wspólne wykonywanie prac plastycznych;
- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
- odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Aktywność społeczna dziecka:
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
- oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań;
- poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa
- gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
- poznawaniem zawodów związanych z kosmosem: kosmonauty, astronoma
- poznawanie ciekawostek, opowiadań, legend na temat satelity Ziemi – Księżyca.
Aktywność językowa dziecka:
- aktywne słuchanie rozmówcy;
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
- systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
Aktywność artystyczna dziecka:
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
- tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
- wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
Aktywność poznawcza dziecka:
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
- dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
- dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
- wykonywanie ćwiczeń w parach;